تحلیلگران: شخصیت شهودی متفکر


در آغاز سال تحصیلی چقدر برای ورود به دانشگاه اضطراب دارید؟

اگه با ترس جواب میدهید : "حدس میزنم..."  پس در جای مناسبی قرار دارید. اگر پاسخ دادید "البته" احتمالا شما یک رهبر یا یک مجری هستید و شما نیز باید بمانید.

در شروع باید بگوییم که ما توصیه های خود را بر اساس داده ها و آنچه که این اعداد میگویند احتمالا در آموزش عالی با آنها دست و پنجه نرم می کنید، پایه گذاری میکنیم. اما "شما داده نیستید". شما خاص و تک هستید. صرف نظر از نوع شخصیت ما امیدواریم که هر کدام از موارد زیر حتی اگر به میزان کمی وجود دارد باعث روشن و واضح شدن محیط آینده شما شود.

انتخاب متناسب با تیپ شخصیتی

 

اگر شما درون گرا شهودی متفکر و قاعده گرا هستید؛ نوع شخصیت شما فشار زیادی را برای ایجاد حس شایستگی به خود وارد میکند. شما ارزش را در میزان سواد میبینید. خود را بالاتر از دیگران میبینید و میخواهید کنترل زندگیتان را داشته باشید. افراد مانند شما انتظارات زیادی از خود دارند و استانداردهای بسیار بالایی برای دنیای اطروف خود در نظر میگیرند. به هر حال شما شهودی هستید. اما ویژگی های داوری و تفکر نیز شما را به طرز باورنکردنی منطقی میکند. متاسفانه عادت دارید به تغییر دادن چیزی ( در محیط های اجتماعی ) که سریع انتظارات شما را برطرف کند تا کاری که با طی یک مسیر طولانی به هدف برسد.

راه حل

انتظارات خود رو پایین بیاورید.

صبر کنید ؛ ما میدانیم که شما به چه فکر میکنید : چرا انتظاراتم را پایین آورم؟ آنها مرا میسازند.

در دنیا چیزهایی وجود دارد شما را ناامید میکند. حتی ممکن است رویدادی رخ دهد که شما تصپیم به ترک دانشگاه بگیرید. ( و ما فقط در اینجا در مورد غذا های هولناک غذاخوری حرف نمیزنیم! )

اما یادآوری این نکته مهم است که ناامیدی یک قدم طبیعی به سمت رضایت است. قبل از ایجاد هرگونه تغییر بزرگ لازم است واقعیت های پیرامون موقعیت خود را بررسی کنید و از خودتان پرسید :

  1. آیا این به همان اندازه که به نظر میرسد غیر فابل تحمل است؟
  2. آیا برنامه های بلند مدت من با این راه حل ها نابود نمیشود؟
  3. چگونه میتوانم این وضعیت را بدون دور انداختن همچیز بهبود بدهم و نجات بخشم؟

به یاد داشته باشید که سردرگمی در ماه های اول دانشگاه برای شما طبیعی ست. شما انسان هستید و در حال تغییری بسیار بزرگ که میتواند حتی دییقترین برنامه ریز را از بین ببرد.

 

اگر شما درونگرا شهودی متفکر و ادراک گرا میباشید بسیار کنجکاو و عالی هستید. شما به احتمال زیاد به موارد زیر اعتقاد دارید:

در مدرسه معمولا میتوانید بدون مطالعه برای امتحانات آنها را بگذرانید . در محل کار شما سعی میکنید حداقل کار های لازم را انجام دهید و از انجام مسئولیت های غیر ضروری خودداری میکنید و علاقه ای به آموزش رسمی ندارید .

راه حل

ما فکر میکنیم که شما استرس رفتن به کلاس دارید. ممکن است این را بخوانید و فکر کنید : مطمئنا من قصد دارم به کلاس برم و من اینگونه نیستم.

شما در دانشگاه، آزادی زیادی برای انجام هر کاری که میخواهید دارید. در حالی که میتوانید به مطالعه درباره جنگ سرد بپردازید میتوانید از غذاهای آشغال، انجام بازی ویدئویی و... لذت ببرید. به عنوان یک شخصیت منطقی میتوانید هم با کاری که دوست دارید درگیر شوید و هم اولویت اول خود را فرامش نکرده و از انها مراقبت کنید. به یاد داشته باشید که صلاحیت باعث حس اعتماد به نفس میشود.

بنابراین هر چه بیشتر به یک موضوع تسلط داشته باشید، احساس بهتری خواهید داشت. میتوانید کار های خود را اینگونه تنظیم کنید:

اگر فرد سحر خیزی نیستید در کلاس های ۸ صبح ثبت نام نکنید ( احتمالا شما جغد شبانه اید؛ از این زمان بهترین استفاده را داشته باشید) شما احتمالا تصمیم به رفتن به دانشگاه کرده اید، چون فکر کرده اید چیزی برای ارائه به شما دارد. شما گاهی اوقات شکست خواهید خورد و این میتواند مشکل باشد زیرا معمولا بلافاصله موضوع را درک میکنید.

اما شکست را با ناتوانی اشتباه نگیرید!

 

اگر شما برونگرا شهودی متفکر و قاعده گرا باشید شما همیشه تمام مسئولیت را بر عهده میگیرید.
گوش کنید ، دانشگاه همیشه آسان نیست . این یک تغییر بزرگ است. ما میدانیم که شما دوست دارید سریع در محیط جذب شوید. اما میخواهیم مطمئن شویم که شما به اندازه کافی برای خود دلسوزی دارید تا درک کنید که بعضی اوقات کار ها نتیجه نمیدهد.
ممکن است در یک آزمایش رد شوید یا خوابگاه بدی دریافت کنید یا بورسیه ای که انتظار داشتید را دریافت نکنید. هر چیزی ممکن است اتفاق بیوفتد . بهترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که خود را شکست خوردا نبینید.  شانس یک عامل تاثیر گذار در تمام زندگی ماست تمام مسئولیت ها صرفا بر دوش شما نیست.
ما فقط میخواهیم یادآوری کنیم که دانشگاه حتی برای افراد نابغه و تواناتر، حتی برای افرادی با شخصیت شما سخت است.

راه حل

  1. به عنوان یک دانشجوی حدید دانشگاه به خودتان فرصت دهید تا شکست بخورید. 
  2. میتوانید خود را محدود کنید.
  3. یک بازه زمانی مشخص کنید و قرار بگذارید که در این مدت میتوانید شکست بخورید و بگوید: من میتوانم بعد از آن حس بدی ددشته باشم‌اما حالا من فقط میخواهم به تودم اجازه تجربه شکست را بدهم بدون این که خودم را سخت قضاوت کنم.

در نظر داشته باشید که اگر انتظاراتتان برآورده نشد تماما تقصیر شما نیست. گاهی اوقات چیزهایی خارج از کنترل ماست. با صحبت کردن با افرادی که تحربه و تخصص بیشتری دارند ترس ها را میتوان کم کرد. اگر نگرانید میتوانید در گروهی عضو شوید که یک مربی یا دانشجوی بزرگتر به شما مشاوره دهد و راهنماییتان کند.

 


اگر شما برونگرا شهودی متفکر و ادراک گرا هستید
مهارت شما برای حل مشکلات ناگهانی در دانشگاه قطع نخواهد شد. 
البته توجه شود که این مسئله به هیچ عنوان بی فایده نخواهد بود اما به طور مثال نباید ساعت ۳ و ۴۵ دقیقه صبح تنها بر هوش خود اتکا کنید تا نمره درسی را بگیرید.
راه حل
اگر چه روش زیر ضد گلوله نیست ! اما ممکن است به شما کمک کند که خودتان را متقاعد سازید که میشود در یک شب یک مقاله ۱۵ صفحه ای نوشت:
برنامه درسی را در ابتدای هر کلاس بخوانید و تاریخ های مهم را همان روز اول مشخص کنید که این شامل ارائه ها و زمان دقیق پروژه ها و... است و برای این کار میتوانید از اپ ها یا سایت های مختلف برای برنامه ریزی دقیق روی تلفن یا رایانه خود استفاده کنید. شما میتوانید در لحظه مناسبترین واکنش را بروز دهید.

نتیجه گیری
رفتن به دانشگاه برای اولین بار ، هم یک تجربه دشوار است هم هیجان انگیز. بدون توجه به نوع شخصیت شما

ثبتید!ممنونیم ازینکه نظر دادید!
چه چیزی باعث بهتر شدن ما میشود؟