یک قدم به سوی خودشناسی


تعریف خودشناسی

خودشناسی از دیدگاه از دیدگاه روانشناسی آگاهی و دانش هر فرد نسبت به خودش می باشد.هر ساله  کارشناسان و روانشناسان فراوانی آگاهی و تجربیات خود را در زمینه اهمیت خودشناسی و روش درست آن به صورت کتاب  و مقاله با موضوع خودشناسی در اختیار مخاطبانی قرار میدهند که به دنبال کسب مهارتهای خودشناسی و خودسازی هستند .
عده ای از مخاطبان و خواندگان  کتابهای خودشناسی بر این باورند که  در راه رسیدن  به موفقیت  باید مهارتهایی را کسب کرد که مطالعه یک کتابخدشناسی یکی از ساده ترین و ارزان ترین روش های آن می باشد که لازمه آن انتخاب درست یک کتاب خودشناسی و  رعایت تمام نکاتی است که به عنوان تمرین درآن داده شده است .  
فواید کتاب خودشناسی
مطالعه یک کتاب خودشناسی می تواند یک قدم بزرگ در تغییر نگرش و افکار هر فرد باشد.یک کتاب خودشناسی در واقع روح  مخاطبان را لمس میکند و با گشودن دریچه ای بر زندگی انسانها این قدرت را دارد  که زندگی آنها را متحول کند و باعث می شود فرد به دنبال راهی برای خودشناسی و خودسازی باشد .
بسیاری از روانشناسان و کارشناسان در زمینه خودشناسی  بر این باورند که یک شخص زمانی از مشکلات بیرونی آسیب میبیند که در درون خود دچار مشکل شده باشد . شناخت صحیحی از خود نداشته باشد .  
هر فردی ممکن است در زندگی خود به اجبار تغییراتی را تجربه کند . این تغییرات چه کوچک باشند یا بزگ می تواند زندگی شخص  را تحت تاثیر قراردهد. این تغییرات می تواند هم تهدید باشند و فرد را دچار مشکل کند و هم یک فرصت که باعث رشد و خودسازی او می شود و این موفقیت زمانی حاصل می شود که فرد شناخت درستی از خود و توانایی هایش داشته باشد و بهترین راه  برای کسب مهارت خودشناسی انتخاب و مطالعه یک کتاب خودشناسی متناسب با شخصیت فرد می باشد .
دیدگاه فیلسوفان و روانشناسان مختلف در مورد خودشناسی
از نقطه نظر سقراط مبنای تمام قوانین فلسفی بر خودشناسی بنا شده است.همچنین در کتاب خودشناسی آلن دوباتن شما می توانید به عمیق ترین بخش ذهن خودتان وارد شده و به شناخت دقیقی از وجود و شخصیت خود برسید و این ابزاری است که از آن می توان در تصمیم گیری های مهم زندگی بهره ببریم ..
بازی هایی با موضوع روانشناسی یکی از ابزارهایی است که توسط روانشناسان طراحی شده است که به روشی جذاب و سرگرم کننده به ما در خودشناسی و درک دنیای درون خویش کمک می کند.
حمید رضا بلوچ یک کتاب خود شناسی با عنوان سعی کرده است به کمک بازی و آزمونهای روانشناسی  واکنش هر فرد را در شرایط و موقعیت های گوناگون بررسی کند .
نتیجه گیری
با مطالعه کتاب خودشناسی میتوان مهارت خودسازی را کسب کرد و زمانی که به شناخت خوبی از خود رسیدیم با تکیه بر استعدادها و توانایی های خود ، زندگی را متناسب با شخصیت خودمان را بسازیم  و این یعنی خودشناسی که اولین قدم در راه طولانی خودسازی است .

ثبتید!ممنونیم ازینکه نظر دادید!
چه چیزی باعث بهتر شدن ما میشود؟