پیشگیری از خودکشی



در تقویم سازمان ملل متحد روز ۱۹ شهریور یا ۱۰ سپتامبر به نام «روز جهانی پیش‌گیری از خودکشی» نام‌گذاری شده
ما برای انتخاب و انعکاس این مناسبت در میلوژی تردید داشتیم و ترجیح میدادیم، موضوعی شیرین‌تر برای بحث این هفته انتخاب کنیم... اما
با توجه آمار روز افزون این پدیده در جهان، و مسیر و مقصد ما در میلوژی یعنی بهبود و توسعه فردی، قانع شدیم به این موضوع بپردازیم!
شاید در نگاه اول هر کدوم از ما توجیه یا دلیلی برای اینکه کسی بخواد به زندگی خودش خاتمه بده بتراشیم، اما این موضوع اونقدر پیچیده و مهمه که رهبران دینی، فلاسفه و روانشناسان هر کدوم از زاویه خودشون بهش وارد شدند و در طی چندین قرن همچنان یک موضوع پر ابهام به حساب میاد!
خوبه که هر کدوم از ما به عنوان یک انسان با نشانه‌های هشدار دهنده‌ی این موضوع آشنا بشیم، نشانه‌هایی مثل احساسات منفی یا تنفر نسبت به خود، احساس جدا افتادگی و بیزاری از دیگران، آسیب‌های عمدی غیر کشنده، حس بی پناهی و ناامیدی نسبت به آینده و چندین نشانه دیگه...
از طرف دیگه، خوبه بدونیم مهم ترین راهکارهای مقابله با خودکشی چی هستن؟ مراجعه به متخصصان بهداشت روانی یعنی همون روانشناسان و مشاوران و مددکاران اجتماعی، ایجاد شبکه حمایتی، یعنی سر زدن روزانه و دعوت به انجام فعالیت‌های مشترک با فردی که در معرض این خطر قرار داره... پیدا کردن یک نقطه اتصال مثبت یا هدف نهایی برای زندگی... بخشی از راهکارهاییه که توسط متخصصان یا عموم جامعه می‌تونه انجام بشه!
در کشورهای پیشرفته خط اختصاصی برای کمک فوری به فردی که میخواد اقدام به خودکشی کنه وجود داره و معمولا متخصصین این مسئله می تونن فرد رو از لبه پرتگاه عقب بکشن، اما این وظیفه تک تک ماست که جامعه رو به جایی بهتر برای زندگی کردن همه تبدیل کنیم!
این هفته با توجه به اهمیت این موضوع، به صورت بحث آزاد از ابعاد مختلف به این موضوع می‌پردازیم و منتظر شنیدن نظر و نگاه تک‌تک شما در میلوژی هستیم...

نظرات کابران میلوژی


مریم
پنجشنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۱۳:۰۷ بعد از ظهر

همه ما در طول زندگی به خودکشی فکر می‌کنیم. فکر کردن در مورد خودکشی به این معنی نیست که ما واقعا میخوایم به زندگی خاتمه بدیم  بلکه به این معنی که ما میخوایم وضعمون رو تغییر و درد و رنجمون پایان بدیم.اما باید حواسمون باشه و از افرادمتخصص راهنمایی بگیریم وقتی این فکر سراغمون میاد.

alireza
پنجشنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۲۲:۱۴ بعد از ظهر

احساس دلسردی و پریشانی می‌تونه یکی از دلایل خودکشی باشه که در هر سنی می‌تونه بروز کند و سیل پر قدرتی از هیجان‌ها را در بر بگیرد.

alireza
پنجشنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۲۵:۱۳ بعد از ظهر

برخی افراد که از بیماری و/یا دردهای مزمن رنج می‌برند در مقابل دریافت مراقبت‌‌های روان‌درمانی یا روانشناختی مقاومت و از پیگیری آن امتناع می‌کنند؛ چون فکر می‌کنند علائم دردشان به شکل سطحی یا ظاهری کاهش پیدا می‌کنه در حالی که اینطور نیست.

alireza
پنجشنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۲۸:۲۷ بعد از ظهر
در جواب به alireza : برخی افراد که از بیماری و/یا دردهای مزمن رنج می‌برند در مقابل دریافت مراقبت...

در واقع فرهنگ اشتباه جامعه نسب به روانشناس دلیل امتناع این افراد. البته که سال‌های اخیر این فرهنگ در مسیر منسوخ شدن قرار گرفته اما همچنان هستند افرادی که از ان پیروی می‌کنند.

b. kh
پنجشنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۳:۰۲:۳۳ بعد از ظهر

احساس پوچی بالاترین و اخرین مرحله از تکمیل شخصیته
بعضی افراد در سنین متوسط و بالا به این نقطه میرسند اما افراد باهوش در سنین پایین. نمونه آن دکتر شریعتی که در 13 سالگی این موضوع را تجربه کرده و این نشان از بلوغ فکری و شخصیتیست. در صورتیکه کودکان در این سن امید زیادی به زندگی دارن

fateme:)
پنجشنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۷:۴۱:۱۸ بعد از ظهر

من ک باخودکشی موافقم ب نظرم ادم هر چی زود تر بمیره کمتر درد میکشه????

لاوین
پنجشنبه ۱۴ام شهریور ۱۳۹۸ ۱۰:۰۸:۳۴ بعد از ظهر

لاوین زمان آقای محمد رضا خاتمی از عشق هم دختر پسر خوتکشی میکردن

fateme:)
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۲۱:۰۸ قبل از ظهر

چه کاریه :/ خب میرفتن خاستگاوی

نیلی
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۰۸:۰۰ قبل از ظهر

هر چیزی یه ریشه از گذشته داره ریشه ای که باعث ساخت افکاری مثل تنفر از خود ، نا امیدی و ... میشه و در نهایت سبب میشه که فرد فکر کنه که به ته خط رسیده و دست به خودکشی بزنه ولی اگر به اون فرد محبت شه و یا حس های بد بهش القا نشه هیچگاه دست به همچین کاری میزنه ،

zahra latifi
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۱۵:۰۴ قبل از ظهر

مهم ترین چیزی که باعث میشه یه نفر فکر خودکشی به سرش بزنه اینکه بنظرش برای هیچکس مهم نیست.اینجاست که احساس پوچی میکنه و هیچ دلیلی برای زنده موندن پیدا نمیکنه. وقتی برای کسی مهم نباشی و مشکلات بهت فشار بیارن ترجیح میدی نباشی تا کمتر درد بکشی

نیلی
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۱۶:۱۹ قبل از ظهر
در جواب به نیلی : هر چیزی یه ریشه از گذشته داره ریشه ای که باعث ساخت افکاری مثل تنفر از خود ،...

پس اگر یکی از دوستان یا اطرافیان ما دست به همچین کاری زد باید بدونیم که ما هم تا جایی مقصر بودیم و میتونستیم با یه محبت از این کار جلوگیری کنیم .
و عشق به خود و دیگران در نهایت سبب شناخت الهی میشه امیدوارم که هر کسی تا حالا گامی در شناخت الهی برداشته باشه

zahra latifi
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۱۸:۰۲ قبل از ظهر

دلیل این حس پوچی هرچی که می خواد باشه.مهم ترین چیزی که اون لحظه می تونه آدم رو کمک کنه یه انگیزه اس.بنظرم بهترین کسی که می تونه این انگیزه رو به آدم بده همونیه که واقعا دوسش داری.می خوادمادرت باشه یا پدرت یا خواهر و همسر شاید حتی یه دوست

zahra latifi
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۲۰:۴۶ قبل از ظهر

اگه اون لحظه کسی که دوسش داری و برات مهمه فقط یه جمله بگه که تو رو امیدوار کنه کافیه.همین قدر بگه که براش مهمی و نمی خواد تورو از دست بده.اونجاست که یه جرقه زده میشه من هنوزم مهمم می تونم مفید باشم پس باید زنده بمونم

حمیدو
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۲۱:۰۰ قبل از ظهر

یه سریال خیلی خوب که میتونم با توجه به بحث هفته یهتون پیشنهاد کنم : 13 reason why عه . سریالی خوش ساخت . مخصوصا فصل اول رو پیشنهاد میکنم ببینین

zahra latifi
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۲۲:۵۱ قبل از ظهر
در جواب به نیلی : پس اگر یکی از دوستان یا اطرافیان ما دست به همچین کاری زد باید بدونیم که ما ...

حرفتون رو قبول دارم.دقیقا خیلی اوقات بخاطر بی توجهی اطرافیان هست که افراد دست به خودکشی میزنن.

fateme:)
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۴۱:۱۵ قبل از ظهر
zahra latifi
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۴۲:۲۹ قبل از ظهر
fateme:)
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۴۶:۲۱ قبل از ظهر

به نظرم امید نداشتن ب زندگی میتونه مهم ترین دلیل باشه

fateme:)
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۴۸:۲۹ قبل از ظهر

این که ببینی آینده ای نداری میبینی اگه زنده نباشی هم برای خودت بهتره هم برای همه

zakihe .
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۸:۱۱:۳۹ قبل از ظهر

گاهی اوقات زندگی خیلی خسته کننده میشه وآدم تنهاکاری که میتونه انجام بده ترک اونه....

امین حاجی زاده
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۵۷:۰۶ بعد از ظهر
رهام پیرخندان
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۵۶:۲۲ بعد از ظهر

سلام

الیار پوراکبر
جمعه ۱۵ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۶:۴۶:۲۶ بعد از ظهر

سلام

آرمان آریان فر
شنبه ۱۶ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۲۴:۱۹ قبل از ظهر

سلام

آرمان آریان فر
شنبه ۱۶ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۱:۲۷:۴۷ قبل از ظهر

به نظر من مهم ترین دلیل خودکشی فشار روانی بالاست و زمانی که این اتفاق میفته شخص هر انتقادی رو تو ذهنش بزرگ میکنه و این باعث میشه که مقدار فشار بده بالا

نیلوفر
شنبه ۱۶ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۵:۲۵:۳۸ بعد از ظهر
در جواب به آرمان آریان فر : به نظر من مهم ترین دلیل خودکشی فشار روانی بالاست و زمانی که این اتفاق میفته...

بنظر سفر، مراجعه به مشاور و روانشناس راه حل خوبی باشه که اکثرا بهش توجه نمیکنن

آرمان آریان فر
شنبه ۱۶ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۶:۰۰:۳۱ بعد از ظهر
در جواب به نیلوفر : بنظر سفر، مراجعه به مشاور و روانشناس راه حل خوبی باشه که اکثرا بهش توجه نمی...

کاری که فشار روانی با شخص میکنه
طوریه که اون فرد فقط به فکر کم کردن یا از بین بردن اون فشاره و ذهن در اون موقع خوب نمیتونه تصمیم گیری کنه که تو اون مواقع هست که خانواده و دوستان نقششون پر رنگتر میشه که میتونن فرد رو ببرن پیش یه مشاور خوب و کارپشته.

آرمان آریان فر
شنبه ۱۶ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۶:۰۳:۵۴ بعد از ظهر
در جواب به نیلوفر : بنظر سفر، مراجعه به مشاور و روانشناس راه حل خوبی باشه که اکثرا بهش توجه نمی...

و در مورد سفر هم باهاتون موافقم ولی باید این نکته رو هم لحاظ کنید که همسفر ها هم شرطه. اگه همسفر ها انسان های نا امید یا حتی افسردگی داشته باشند نه تنها حال فرد خوب نمیشه بلکه حتی بد تر هم میشه.

fateme
شنبه ۱۶ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۶:۴۲:۲۸ بعد از ظهر
آرمان آریان فر
شنبه ۱۶ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۶:۵۱:۱۴ بعد از ظهر
در جواب به fateme : این در صورتیه که خانواده از فشار روانی فرد خبر داشته باشن...

دقیقا مشکل همینجاست یا خبر ندارن یا اگر هم خبر دارن بهش سر کوفت میزنن بهش و باعث بیشتر شدن فشار میشن. البته در بعضی مواقع هستند خانواده هایی که با مراجعه به مشاور اطلاعات لازم رو کسب میکنن و سعی میکنن تا فشار رو کمتر کنن.

sara
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۰۸:۲۶ قبل از ظهر

بنظر من یکی از دلایل خودکشی حس بی ارزش بودن، خونواده ها معمولا با سرکوفت‌ها و بی توجهی به فرد به این موضوع دامن میزنند و باعث میشن اون فرد هرگز قادر به پذیرش تواناییهای خودش نباشه و از نظر اون هر توجه، علاقه و تشویق دیگران ناموجه و برمبنای یک فرض اشتباه است.
 

sara
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۱۵:۰۹ قبل از ظهر
مریم
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۲۵:۰۴ قبل از ظهر

کسی که دچار افسردگی بدون اینکه اون رو قضاوت کنیم وحرف هاش رو بی معنی و پوچ بدونیم، با اون همدلی کنید. گاهی گفتن یه جمله مثل « تو در این روزهای سخت تنها نیستی. من اینجا کناروت هستم.» حس بهتری را در ادم ایجاد میکنه و درصد خودکشی کاهش میده.لطفا کمی بیشتر هوا هم رو داشته باشم.

مریم
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۲۷:۵۵ قبل از ظهر
آرمان آریان فر
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۲۹:۰۳ قبل از ظهر
در جواب به sara : سفر تنهایی هم بنظر خوب باشه...

اگر احساس خود کشی و افسردگی حاد نباشه تنهایی سفر کردن هم مشکلی نداره اما وضعیت بلعکس باشه خب یه جورایی نمیشه و بهتره در این مواقع کسی شخص خیلی بهش اعتماد داره مثل همسر خود فرد یا دوست خیلی صمیمی، کسانی که اون شخص بهشون اعتماد کامل داره اگر تو سفر باهاش باشن خیلی خوبه چون زمانی

مریم
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۳۰:۵۸ قبل از ظهر
در جواب به fateme:) : من ک باخودکشی موافقم ب نظرم ادم هر چی زود تر بمیره کمتر درد میکشه????...

امید داشته باش به زندگی، دنیا در کنار بدی هاش پر خوبی هم داره فقط کافیه سخت نگیریم زندگی اینجوری لذتبخش هم میشه امتحان کن

آرمان آریان فر
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۳۴:۱۶ قبل از ظهر

(ادامه ی بحث)
انسان مسافرت میره در واقع یه جورایی ذهنش اکثر فشار ها و فکر های بد ذهنی رو تو همون محیط شهر جا میذاره و اهمیتی نمیده دیگه به اون موضوعات و اینجاست که حضور همسر یا اون دوست میتونه خیلی کمک میکنه. در واقع اگر اون همسر یا دوست یکم مطالعه در حوزه روانشناسی داشته باشه

mary 1133
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۳۵:۳۶ قبل از ظهر
در جواب به مریم : امید داشته باش به زندگی، دنیا در کنار بدی هاش پر خوبی هم داره فقط کافیه سخت...

با امید داشتن موافقم، مادربزرگ من۷۰ سالش و تو سال‌های زندگیش سختی‌های زیادی تجربه کرده اما ادم بیخیال و شادی، ورزش میکنه، موسیقی گوش میده و سفر میره. همیشه هم وقتی سختی و مشکلی مواجه میشه میگه میگذره ولش کن.

آرمان آریان فر
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۳۵:۵۳ قبل از ظهر

میتونه کم کم شروع کنه به برنامه نویسی دوباره ی ذهن شخص

آرمان آریان فر
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۳۷:۱۹ قبل از ظهر
mary 1133
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۴۰:۰۰ قبل از ظهر
در جواب به آرمان آریان فر : اگر احساس خود کشی و افسردگی حاد نباشه تنهایی سفر کردن هم مشکلی نداره اما وض...

اره، سفر تنهایی واسه ادمی که از نظر روحی حالش مساعد خیلی جالب نیست چه برسه کسی که دچار افسردگی و ممکن خوکشی کنه

آرمان آریان فر
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۴۰:۵۷ قبل از ظهر
در جواب به مریم : امید داشته باش به زندگی، دنیا در کنار بدی هاش پر خوبی هم داره فقط کافیه سخت...

من خودم به شخصه قبلا تجربه ی 4 دفعه اقدام خود کشی داشتم ولی حالا که فکرش رو میکنم میبینم زندگی خیلی بیشتر از این حرفاست. و یه چیز دیگه اینکه سعی کنید همیشه سریال ها و سینمایی های شاد ببینید.

mary 1133
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۴۲:۴۵ قبل از ظهر
در جواب به آرمان آریان فر : من خودم به شخصه قبلا تجربه ی 4 دفعه اقدام خود کشی داشتم ولی حالا که فکرش رو...

مثل مادربزرگ من ، من که سادتر از اون تو دنیا ندیدم خیلی خونسرد، مدیریت بحرانشم عالیه

mary 1133
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۴۶:۴۰ قبل از ظهر
در جواب به sara : بنظر من یکی از دلایل خودکشی حس بی ارزش بودن، خونواده ها معمولا با سرکوفت‌ها...

امیدوارم روز ملی سرکوفت نزدن هم باشه.نگاه جامعه اینجوری که اگه به طرف فشار بیاریم یا سرکوفت بزنیم کار رو بهتر پیش میبره، و اصلا متوجه نیستن اون شخص چه فشار روانی داره تحمل میکنه

fateme
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۴۴:۲۸ قبل از ظهر
در جواب به مریم : امید داشته باش به زندگی، دنیا در کنار بدی هاش پر خوبی هم داره فقط کافیه سخت...

عزیزم همه چیز سخته پایانای خوش فقط داستان هایی هستن که هنوز تموم نشدن

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۴۶:۳۱ بعد از ظهر

راستش حرف در باره این موضوع بخصوص خیلی دارم ولی اونقدر افکارم درهمه نمیدونم چطور جمعش کنم! مرسی از میلوژی که این باب رو باز کرد.. مسلما خودکشی عمل ناشایستیه ولی هیچوقت هیچکس نمیتونه بفهمه کسی که اون لحظه همچین تصمیمی گرفته به کجا رسیده بوده...

مسعود
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۵۴:۲۲ بعد از ظهر

سوالی که برای من مطرحه اینه که اگر به صورت فرهنگی توی کشورهای مختلف هی گفته نمیشد که این کار خیلی بد و زشته، بازم ما نسبت بهش این همه موضع گیری داشتیم؟ یا به عنوان یک تصمیم فردی قبولش مبکردیم و بهش احترام میذاشتیم؟ تصمیمی مثل مهاجرت، حالا مهاجرت به یک دنیای دیگه یا ناکجاآباد!

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۵۶:۰۰ بعد از ظهر

کاش اینجا هم مراکز واقعا حرفه‌ای و دلسوز و ذی‌‌صلاحی وجود داشت برای کمک به کسی که به نقطه ای میرسه که دیگه هیچ چیز و هیچ کس براش اهمیت نداره و جرات میکنه همچین تصمیمی بگیره! اما متاسفانه اکثرا اینجور افراد مورد قضاوت قرار میگیرن و به شدید ترین الحان مورد بازخواست و سرکوفت..

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۳:۰۶:۰۸ بعد از ظهر
در جواب به مسعود : سوالی که برای من مطرحه اینه که اگر به صورت فرهنگی توی کشورهای مختلف هی گفته...

البته نمیخوام وارد مباحث دینیش بشم، ولی به لحاظ فرهنگی هم در بعضی ممالک پیشرفته همین الان قوانینی هست که به عده ای مجوز خودکشی میده! و وسایلی هم برای این منظور ساخته شده که در اختیارشون قرار میگیره از جمله کیسه خودکشی یا suicide bag یا به عبارتی کیسه خروج! (ادامه دارد)

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۳:۱۴:۲۸ بعد از ظهر

اما با این حال، قبل از اینکه ممالک پیشرفته تصمیم بگیرن به خودکشی به چشم امری مضموم و ناشایست نگاه کنن هم در فرهنگ خودمون از قدیم کار خوبی نبوده و حتی بعضی قومیت ها جسد فردی که خودکشی میکرده رو بدون مراسم و با قساوت تمام یا میسوزوندن یا یه جای بی نام و نشون دفن میکردن بیچاره رو

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۳:۱۹:۵۸ بعد از ظهر

راستی! اگر از دوستان حاضر در جمع، افراد علاقمند به مطالعه هم داشته باشیم، کتاب جالبی از ژان تولی به اسم «مغازه خودکشی» منتشر شده که علیرغم تم طنزی که داره، داستان خیلی جالب و جذابی رو روایت میکنه و آخرش هم خیلی غافلگیر کننده‌ست. در ضمن این کتاب نسخه صوتی هم داره ⁦⁦(◠‿◕)⁩

مسعود
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۳:۴۵:۰۸ بعد از ظهر
در جواب به nana razpoush : راستی! اگر از دوستان حاضر در جمع، افراد علاقمند به مطالعه هم داشته باشیم، ک...

بحث کتاب شد، توی کتاب کافه پیانو فرهاد جعفری هم شخصیت اصلی داستان یه راه باحال به ذهنش میرسه که اینجا نمیگم... البته کلا اینا در ژانر بدآموزی محسوب میشه

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۳:۴۷:۰۰ بعد از ظهر
در جواب به مسعود : بحث کتاب شد، توی کتاب کافه پیانو فرهاد جعفری هم شخصیت اصلی داستان یه راه با...

بحث بدآموزی شد! باید بگم اون کتاب اصلا آموزشی نبود که من گفتم⁦;-)⁩ درضمن، آموزش با فرهنگ سازی و اطلاع رسانی وقتی اشتباه گرفته بشه همین میشه که همه چی فیلتر میشه یهو ⁦:-|⁩

مسعود
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۳:۵۵:۵۴ بعد از ظهر
در جواب به nana razpoush : البته نمیخوام وارد مباحث دینیش بشم، ولی به لحاظ فرهنگی هم در بعضی ممالک پیش...

والا بحث من فراتر از اتانازی و مرگ از روی ترحمه ... بیشتر دارم به حق انتخاب فکر میکنم و اینکه وقتی جای کسی نبودی چه حقی داریم که بهش بگیم این کار مطلقا خوبه یا بده یا چی..؟

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۰۱:۲۷ بعد از ظهر
در جواب به مسعود : والا بحث من فراتر از اتانازی و مرگ از روی ترحمه ... بیشتر دارم به حق انتخا...

البته اون عده ای که مجوز خودکشی دریافت میکنن همشون هم شامل قوانین اتانازی یا مرگ با کرامت نیستن، قوانین خیلی پیچیده و مفصلی داره، ولی در مورد حق انتخاب! طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، ۸۳درصد از کسانی که اقدام به خودکشی میکنن، تو لحظه آخر پشیمون میشن!

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۰۵:۴۴ بعد از ظهر

البته مسلما این آمار رو از کسایی که زنده موندن گرفتن ⁦:-D⁩ و باز طبق اعلام همین سازمان، ۹۶ درصد کسانی که اقدام به خودکشی میکنن دراثر یه تصمیم کاملا احساسی و بدور از منطق بوده، داخل پرانتز لازم میدونم بگم که من شخصا طرفدار تقکر (فرستادن افراد به بهشت حتی به زور) نیستم البته،

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۰۸:۴۸ بعد از ظهر

با درنظر گرفتن این حقایق آماری و شنیدن تجربیات افرادی که قبلا اقدام به خودکشی ناموفق داشتن و الان مدتهاست از اون تصمیم میگذره و زندگی عادیشون رو ادامه میدن و حالا معتقدن تصمیمشون اشتباه بوده و چه خوب که موفق نشدن، (ادامه دارد)

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۰۹:۵۴ بعد از ظهر

به نظرم دادن حق انتخاب به فردی برای خودکشی و عادی بودن این حق انتخاب دادنه، مثل دادن حق انتخاب به بچه سرماخورده ایه که بین شربت سینه و بستنی میخواد بستنی رو انتخاب کنه! ⁦:,-)

nana razpoush
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۱۴:۲۵ بعد از ظهر

ولی اینجا سوال اینه که اون ۱۷ درصدی که پشیمون نشدن چی؟ و اون ۴ درصدی که تصمیمشون لحظه‌ای نبوده چی؟ ⁦;-)⁩

fateme
یکشنبه ۱۷ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۴۵:۱۸ بعد از ظهر

اینایی که خودکشی کردنو نباید قضاوت کرد چون اگه مام جای اونا بودیم امکان داشت همین کارو بکنیم و این که ما نمیدونیم اون فرد تو چه فشار روحی و روانیی بوده

آرمان آریان فر
دوشنبه ۱۸ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۳۸:۳۵ قبل از ظهر
حمید رحیمی
دوشنبه ۱۸ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۱۹:۴۴ بعد از ظهر

اصن خودکشی اشتباه هست یا نه؟ خودکشی یه جور انتخاب هست. با اینکه شخصی هست و حق انتخاب فرد ولی برابر زندگی بخوای قرار‌ بدی چیز خوبی نیست. شاید باید بدونیم ک رفتارای ما ممکن هست موجب بشه فردی به این نقطه برسه ک بخواد خودکشی کنه. بیشتر باید مراقب رفتار خودمون باشیم

حسین
دوشنبه ۱۸ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۸:۱۷:۵۲ بعد از ظهر

چرا ما در مهمترین عوامل خوشبختی تاثیر نداریم ؟ فرهنگ - ژنتیک - محیط - تربیت - فقر .....

مثطفی
سه شنبه ۱۹ام شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۱۴:۳۴ قبل از ظهر

ضمن احترام به بحث های جالب دوستان من میخوام اشاره ای بکنم به اینکه خودکشی همیشه هم ریشه در افسردگی نداره... مثلا ما در تاریخ نمونه های زیادی از خودکشی های آیینی و عقیدتی می بینیم:
خودسوزی های مسیحیان ارتودکس در چند قرن گذشته در روسیه یکی از نمونه های خودکشی عقیدتی به حساب میاد

مثطفی
سه شنبه ۱۹ام شهریور ۱۳۹۸ ۱۲:۱۹:۰۸ قبل از ظهر

هاراکیری هم یک نمونه از خودکشی ژاپنی هاست که برای زنده نگهداشتن شرافتشون به طور سنتی انجام میدن و گاهی به جای تسلیم شدن در جنگ خودکشی میکنن!
تازه این خودش جدا از کاریه خلبانان ژاپنی در جنگ جهانی دوم میکردن و خودشون رو به قسمت های آسیب پذیر ناوهای آمریکایی میزدن تا ناو غرق بشه

امین شهاب
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۳:۵۱:۱۳ قبل از ظهر

ریشه خیلی از خودکشی ها اون هیجانات لحظه ای هستش که توی یک لحظه باعث میشه فرد دست به خودکشی بزنه و خیلی هاشون بلافاصله پشیمون میشن
خیلیاشونم فقط برای ترسوندن دست به این کار میزنن ولی جون خودشون رو از دست میدن

fateme
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۵۸:۰۹ قبل از ظهر
در جواب به امین شهاب : ریشه خیلی از خودکشی ها اون هیجانات لحظه ای هستش که توی یک لحظه باعث میشه فر...

خب خیلیا ام برا ترسوندن این کارو میکنن ولی نمیمیرن :/ تازه خوششونم میاد سری بعدم همین کارو میکنن

saman
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۲:۰۸:۲۱ بعد از ظهر

نکنین اینکارو خوب نیست

Erfan Shirani2020
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۴:۰۷:۲۶ بعد از ظهر
در جواب به fateme : خب خیلیا ام برا ترسوندن این کارو میکنن ولی نمیمیرن :/ تازه خوششونم میاد سری...

سلام ، حتما مشکلاتی تو زندگیشون دارن والا کی دلش میاد خودکشی یا رگی زنی بکنه

fateme
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۶:۲۰:۵۹ بعد از ظهر
آرمان آریان فر
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۶:۳۶:۳۰ بعد از ظهر

همیشه تو زندگی یه دلیلی وجود داره که بخوای بخاطرش زنده بمونی و زندگی کنی

مثطفی
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۷:۱۱:۳۷ بعد از ظهر

یه مدل دیگه هم داریم که فرد حس میکنه هر کاری میخواسته تو زندگی بکنه ، انجام داده و حالا دیگه دلیلی برای ادامه نداره...

مثطفی
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۷:۱۳:۳۶ بعد از ظهر

ولی کاش میشد این بحث ادامه پیدا کنه و بیشتر در مورد راهکارهای پیشگیری حرف بزنیم

حسن بیات
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۰۸:۰۴:۰۶ بعد از ظهر

معمولا کسانی که از بعد معنوی به بلوغ رسیدن به سمت خودکشی نمیرن... درمورد این موضوع صحبت شده؟

مثطفی
چهارشنبه ۲۰ام شهریور ۱۳۹۸ ۱۱:۲۴:۴۵ بعد از ظهر
ثبتید!ممنونیم ازینکه نظر دادید!
چه چیزی باعث بهتر شدن ما میشود؟