مصرف بهینه



یکی از سخت‌ترین کارها در زمانه‌ی ما صحبت از مصرف درست و بهینه ست... در جهانی که هر روز زیر بمباران تبلیغات مصرف گرایانه هستیم و حتی در فرهنگ عمومی هم مصرف بیشتر و بی قید به نوعی برتری و کلاس تبدیل شده، خیلی جایی برای صحبت از کم مصرف کردن نمی‌مونه
به اینها اضافه کنین که با اون حجم از تبلیغات پر زرق و برق که داره میگه بیشتر مصرف کن، قراره کی مقابله کنه؟ چند تا آگهی نخ نما شده که در نهایت میخواد بهمون بگه: «مصرف بی رویه / کار خیلی بدیه»
با این حال اگر بدونیم هر یک برگه کاغذ یا دستمال کاغذی چه میزان انرژی و منابع رو به خودش اختصاص داده یا هر کیسه پلاستیکی چقدر می‌تونه برای محیط زیست مخرب باشه و در کل نتایج مصرف درست یا نادرست ما چه تاثیراتی در دنیا خواهد داشت، به شکل درونی برای خودمون یک نظام مصرف تعریف می‌کنیم! یعنی مدل مصرف ما باید منطبق بر ارزش‌های شخصی باشه و نه تحت تاثیر تبلیغات...
در بحث این هفته میلوژی دوست داریم از راهکارها و تجربه‌های شخصی شما در زمینه مقابله با مصرف‌گرایی و اینکه چطور مدل مصرف خودتون رو کنترل کردین بشنویم، پس با ما همراه باشید.

نظرات کابران میلوژی


negar sarpooshi
جمعه ۱ام آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۱۵:۱۰ بعد از ظهر

موافقم من خودم همیشه صرفه جویی می کنم

عباس فاطمی
جمعه ۱ام آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۱۸:۴۶ بعد از ظهر

بنظر من باید در مرحله اول راه حل ها کارشناسی و عملی و ساده ای رو کشف کرد و بعد از اون با استفاده از تکنیک های رسانه ای فرهنگ سازی کرد

پریا اسکندری
جمعه ۱ام آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۲۹:۲۰ بعد از ظهر

زمین ما بی شک قادر به بازیافت زباله هایی که ما روزانه تولید می کنیم نخواهد بود و باید انسان ها یک جایی به صرفه جویی رو بیارند چه امروز چه فردا برای شروع می توان از تفکیک زباله ها تر و خشک در منازل استفاده مجدد از لوازم با کمک کمی خلاقیت حوصله و البته ارزش گذاری به زمین

صدف طاهریان
جمعه ۱ام آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۰۹:۲۶ بعد از ظهر

همیشه بعد از دیدن یه آگهی یا تبلیغ و جذب شدن بهش، یه لحظه صبر کنیم و فکر کنیم که آیا واقعا به مصرف اون نیاز داریم یا اینکه داریم توی تله تبلیغاتی میفتیم که میگه تو باید مصرف کنی.

Metti
جمعه ۱ام آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۱۲:۲۱ بعد از ظهر

مصرف گرایی فقط به قسمت وسیله و اشیا ومواد محدود نمیشه، مصرف گرا بودن به عقاید و علم و فراتر از وسیله هم میتونه باشه،اینکه همیشه عقاید نیاکان و گذشتگان رو بجوییم میتونه نوعی مصرف گرایی باشه که فرصتی برای حلاجی و اندیشیدن نمیذاره.

عبدالرضا سهرابی
شنبه ۲ام آذر ۱۳۹۸ ۰۲:۲۲:۵۸ قبل از ظهر

سلام و درود

فرزان فرجی زاده
شنبه ۲ام آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۵۷:۱۹ قبل از ظهر

اینکه راهبردی رو برای مصرف‌گرایی بیاندیشیم اما به همبستگی تولید با مصرف بی‌توجه باشیم درست نیست؛ حمایت بی‌رویه از هر نوع تولید داخلی باعث ترویج مصرف‌گرایی میشه به گونه‌ای که تولیدکنندگان به تولید کالاهای بی‌خاصیت تشویق میشن پس باید به صورت انتخابی و سنجیده حامی تولیدکنندگان باشیم

رضا ابراهیمیان
شنبه ۲ام آذر ۱۳۹۸ ۰۴:۴۳:۳۹ بعد از ظهر

مصرف بی رویه ی پروتئین و لبنیات فقط بخاطر اینکه همیشه بهمون گفتن واسمون مفیده ولی در حقیقت هیچ چیزی بجز آسیب برای ما نداره..پس من ترجیح میدم گیاه خواری کنم تا کمتر خودم و نسلم و زمین رو تحت تاثیر قرار بدم.

مسعود
شنبه ۲ام آذر ۱۳۹۸ ۰۶:۳۸:۳۴ بعد از ظهر
در جواب به عباس فاطمی : بنظر من باید در مرحله اول راه حل ها کارشناسی و عملی و ساده ای رو کشف کرد و ...

مسئله اینجاست که رسانه ها که بستر اصلی فرهنگ سازی هستن از تبلیغ مصرف گرایی نفع مادی مستقیم میبرن...
اینجا یه جور تضاد منافع وجود داره

محمد امین
یکشنبه ۳ام آذر ۱۳۹۸ ۰۶:۰۳:۵۰ قبل از ظهر

بخورید و بیاشامید ولی اصراف نکنید

علی منوچهری
یکشنبه ۳ام آذر ۱۳۹۸ ۰۶:۰۹:۳۵ بعد از ظهر

سلام

جودی ابوت
یکشنبه ۳ام آذر ۱۳۹۸ ۱۱:۰۱:۱۵ بعد از ظهر

از نظر من اگه چاپ بی رویه ی سررسید هاو بنرهای تبلیغاتی و تقویم های سال جدید! و هرگونه دفتری که فاقدجذابیته وبیش از نیازجامعست متوقف شه یه جهش بزرگ کاهش مصرف رخ میده واینکه درمیهمانی ها یا مجالس حواسمون به تولید زباله هاوخوراکی های مونده باشه ! و گیاهخواری هیچ چیزی ازمون کم نمیکنه

جواد گل ابادی
دوشنبه ۴ام آذر ۱۳۹۸ ۰۳:۰۲:۳۵ قبل از ظهر

اینم شانسی مایه

دوشنبه ۴ام آذر ۱۳۹۸ ۰۴:۲۸:۴۸ قبل از ظهر

بهترین جاها که ما میتونیم این ها رو آموزش ببینیم اول خانواده و دوم مدرسه هستش.

حمیدو
دوشنبه ۴ام آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۴۴:۲۱ بعد از ظهر
محمود مغاری
دوشنبه ۴ام آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۱۴:۴۴ بعد از ظهر

سلام

کسری امین
سه شنبه ۵ام آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۶:۰۸ قبل از ظهر

سلام

nariow
سه شنبه ۵ام آذر ۱۳۹۸ ۰۳:۲۵:۰۴ قبل از ظهر

هووم:/

شاهین صفوی
سه شنبه ۵ام آذر ۱۳۹۸ ۰۵:۵۷:۲۹ قبل از ظهر

مصرف اگر زیاد شده مطمئنن در کنارش راه های صرفه جویی بیشتری به وجود آمده که باید از آنها بهره برد

سه شنبه ۵ام آذر ۱۳۹۸ ۰۴:۱۵:۱۱ بعد از ظهر

تنها راه کارامد برای این قضیه برگشتن به همون روستا یا دهات هست.یک انسان مدرنیته خودش هم نخواد روزانه درحال مصرف بی رویه برای راحتی خودش هست ولی اگر برای نیاز های کوچک خود مجبور به تلاش بشود هیچوقت کاری رو بیهوده یا زیاده انجام نمیده.من خودم طبیعت رو به شهر ترجیح میدم با تشکر❤

مراد میچابادی
چهارشنبه ۶ام آذر ۱۳۹۸ ۰۲:۳۳:۵۶ بعد از ظهر

خیلی خوبه جلوی مصرف بی رویه گرفته بشه، ولی نمیفهمم بحث توی اینجا، دقیقا چه کمکی به این کار میکنه

Erfan
چهارشنبه ۶ام آذر ۱۳۹۸ ۰۲:۵۵:۰۷ بعد از ظهر

یکی از دوستان گفت برگشت به روستا،و اره توی روستا تلاش برای فراهم کردن مسائل زندگی بیشتر هس! ، یادگرفتن یکسری مسائل که به روزمرگی های انسان شهری کمک کند خیلی عالیه!!!

Erfan
چهارشنبه ۶ام آذر ۱۳۹۸ ۰۲:۵۸:۵۷ بعد از ظهر

خب ممکنه بگید چه مسائلی،خب میخوام همه‌ی مسائل رو بگم،میشه با دید باز تر و خلاقیت بیشتری به روزمرگی ها نگاه،کرد،مثلا من خلاقیت و این مسائل رو از کتاب(ای کاش ۲۰ ساله بود) نوشته ی پروفسور تینا از دانشگاه استنفورد خوندم،ولی فامیلی این خانم الان یادم نیست...?

Erfan
چهارشنبه ۶ام آذر ۱۳۹۸ ۰۳:۰۰:۱۲ بعد از ظهر

خلاصه با یکسری دید بازتر و خلاقیت بیشتر و مقداری ، خارج شدن از روزمرگی های روانی میشه مصرف گرایی رو در زمینه های مختلف کم کرد

Yaser Doaei
چهارشنبه ۶ام آذر ۱۳۹۸ ۰۵:۰۵:۱۲ بعد از ظهر

من چون در دانشگاه تدریس می کنم، برگه های امتحانی، حل تمرین و ... دانشجویان را پس از پایان ترم به عنوان برگه های چک نویس برای کارهای دیگر در چندین بخش، برگه های یک رو سفید A4، برگه های خط دار، A5 و ... تقسیم بندی می کنم و از آن استفاده می کنم.

zakiyeh sharifi
چهارشنبه ۶ام آذر ۱۳۹۸ ۰۵:۲۱:۲۰ بعد از ظهر

بنظرم به طور کلی بخوایم در نظر بگیریم باید مقدار نیاز خودمونو تعیین کنیم اول و طبق اون نیاز حتی مقداری هم کمتر پیش بریم حالابسته به خودموضوعه از مصرف کاغذ گرفته تا خوراک و پوشاک و .. مهمترین مسئله برای اجرای این کار اهمیت وخواستنه اکثر ماها درگیر کارای روزانه میشیم واهمیت نمیدیم.

zakiyeh sharifi
چهارشنبه ۶ام آذر ۱۳۹۸ ۰۵:۲۴:۲۳ بعد از ظهر

اهمیت دادن به روند کارهای روزانه و شیوه ی زندگی خیلی مهمه ولی متاسفانه اکثر خانواده ها اون جوری که باید مهم نیست براشون

hana
چهارشنبه ۶ام آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۵۴:۵۰ بعد از ظهر

سلام

ستاره
پنجشنبه ۷ام آذر ۱۳۹۸ ۰۱:۰۴:۲۳ قبل از ظهر

_یکی از کارام اینه که: وقتی برگه کاغذی رو استفاده میکنم
و هر اندازه اون برگه سفید میمونه قیچی میکنم بشکل مربع یا مستطیل.
+. با اونا که روزا قبل هم جمع کردم. منگنه میکنم
=میشه چکنویسم?
یک نمونه دیگه:
برنج ظهر اضافه میاد+سبزی وکمی لوبیا..=شب آش سبزی درست میکنم.
و...

امیر گودرزی
پنجشنبه ۷ام آذر ۱۳۹۸ ۰۲:۲۱:۰۷ قبل از ظهر

منم آب دهنمو قورت نمیدم
هرموقع اب تو دهنم جمع میشه میریزمش تو لیوان و میزارم داخل یخچال که هر موقع تشنم شد از اون استفاده کنم
اینجوری در مصرف اب هم صرفه جویی بعمل میاد

جودی ابوت
پنجشنبه ۷ام آذر ۱۳۹۸ ۰۳:۱۲:۵۴ قبل از ظهر
god of life
پنجشنبه ۷ام آذر ۱۳۹۸ ۰۳:۱۵:۱۵ قبل از ظهر

درکل مصرف گرایی به معنی خریدن چیزیه که واقعا نیازی بهش نداریم و از روی تفریح، مدگرایی یا چشم و هم چشمی با دیگران آن را میخریم. پس ساده ترین کار اینه که چیزی رو که نیار نداریم، نخریم.

جودی ابوت
پنجشنبه ۷ام آذر ۱۳۹۸ ۰۳:۱۶:۲۸ قبل از ظهر

من قبلا کاری که ستاره انجام میدادو انجام میدادم ولی یه مدت فکر میکردم تاثیر چندانی نداره و برگه هارو که اضافه میومد دور میریختم حالا دوباره ترغیب شدم ممنون از نظرت ستاره جان?

جودی ابوت
پنجشنبه ۷ام آذر ۱۳۹۸ ۰۳:۱۹:۱۹ قبل از ظهر
در جواب به god of life : درکل مصرف گرایی به معنی خریدن چیزیه که واقعا نیازی بهش نداریم و از روی تفری...

منم اینو میدونم ولی واقعا توی این زمان که به ظاهر خیلی توجه میشه خودتم نخوایی مجبوری برای اینکه یک سریا فرهنگتو به پای یه چیزایی دیگه نزارن به عبارت دیگه زهدتو فقر تعبیر نکنن یه سری چیزا رو بخری و بازمان پیش بری

جودی ابوت
پنجشنبه ۷ام آذر ۱۳۹۸ ۰۳:۲۱:۴۵ قبل از ظهر

درکل از نظر من با لیوان آب مسواک زدن ؛ نایلون کمترمصرف کردن (مثلا خرید میرید و پیش بینیشو میکنید که چیزی بخرید ساک دستی باخودتون ببرید)یا اینکه کمتر زباله تولید کردن میتونه خیلی کمک کننده باشه

جمعه ۸ام آذر ۱۳۹۸ ۰۶:۰۷:۴۶ قبل از ظهر

به نظرم میشه با کم استفاده کردن از پلاستیک خیلی کمک کرد...مثلا نگرفتم پلاستیک از مغازه دار وقتی یه خرید خیلی کوچیک باهامونه و گذاشتنش تو کیف...
یا بردن کیسه های پارچه ای برای خرید...

غلامرضا مرادي
شنبه ۹ام آذر ۱۳۹۸ ۰۲:۴۳:۳۰ قبل از ظهر

من اینجوری به قضیه نگاه می کنم که تبعاً چون از مصرف از نياز نشأت مي گيره پس مي تونيم به هرم نيازهاي مازلو رجوع كنيم طبق اين هرم ارضاي نيازمون يا همون مصرف مي تونه براي نيازهاي فيزيولوژي باشه تا مصرف براي ارضاي نياز رشد و خودشكوفايي وقتي نيازهامون در اين هرم رشد مي كنن بسياري از مصارف عملاً نيازشون از بين ميره مثلاً فردي كه با معنويات سروكار بيشتري داشته باشه خيلي از مصارف اش در رده هاي پايين تر كاهش پيدا مي كنه اين رو از مقوله فردي عرض كردم

زهرا
شنبه ۹ام آذر ۱۳۹۸ ۰۷:۰۶:۴۹ بعد از ظهر

به نظرمن یکی ازراهکارهایی جلوگیری ازاسراف ومصرف گرایی اینه که به اینکه دیگران چه فکری درموردمون میکنن فکرنکنیم ودربرابرافکاردیگران سست وضعیف نباشیم تابتونیم قناعت کنیم وازداشته هامون بهترین استفاده روبکنیم

kamran emdadi
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۰۱:۱۱:۳۹ قبل از ظهر

سلام به میلوژی سلام به دوستان میلوژی واقعا سایت جالبیه من و که چندروزی هست درگیره خودش کرده و دارم ارش لذت میبرم .اما از این که بگزیریم میخواستم در رابطه با همین مساله محیط زیست که مطرح شده یک چنتا نظر و ایده بدم دوست هم دارم نظر بقیه هم بدونم.حقیقتش اینه که بنده طبیعت و کوه و دشت و بیابونم زیاد میرم.خیلی نمیخوام براتون بحثو طولانی کنم. مشکل اصلی طبیعت یک زباله های پلاستیکیمونه و بعدیش ته سیگار تو متن بعد میخوام راه حل خودم با شما به اشتراک بزارم

kamran emdadi
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۰۱:۲۰:۰۹ قبل از ظهر

اول از همه میتونیم با همراه داشتن یه قوطی کوچیک فلزی در دار اشغال سیگارمونو هر جا مه هستیم چه تو طبیعت چه تو ماشین هرجا که هستیم تو اون خاموش کنیم و در صورت پر شدن تو سطل آشغال خالی کنیم بنده با اینکه خودم سیگار میکشم همیشه از انداختن سیگار بقیه تو طبیعت ناراحت بودم خودمم به سختی میتونستم جمع کنم با خودم به خاطر بوش اما با این قوطی فلزی کوچک در دار که همیشه همه جا باهم هست دیگه مشکلی نیست.بیاین تو طبیعتمون که داره از بین میره آشغال نریزیم .ممنون

parisaem
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۰۲:۲۴:۳۰ قبل از ظهر

مثلا همین بلک فرایدی که میگه بخر بخر که الان تموم میشه

محمدرضا خدایی
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۲۰:۴۵ قبل از ظهر
در جواب به جودی ابوت : منم اینو میدونم ولی واقعا توی این زمان که به ظاهر خیلی توجه میشه خودتم نخوا...

مصرف از نیاز انسان سرچشمه میگیره و فقیر ترین انسان نیازمندترین هست پس میشه نتیجه گرفت آدمای مصرف گرا دچار نوعی کمبود درونی و فقر هستن .

جودی ابوت
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۲:۴۶ بعد از ظهر
در جواب به محمدرضا خدایی : مصرف از نیاز انسان سرچشمه میگیره و فقیر ترین انسان نیازمندترین هست پس میشه ...

انسان کلا نیازمند آفریده شده نیازبه خوردن پوشیدن و سرپناه داره ؛و اینکه بخواییم تعمیم بدیم آدمای مصرف گرا دچار نوعی کمبود درونی یا فقر هستن از نظر من نمیشه تعمیم داده مصرف گرایی تو یه زمینه هایی زیاده اونم برای تدابیری که از قبل گرفته نشده و فرهنگش جانیافتاده

جودی ابوت
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵:۰۸ بعد از ظهر

من این جمله که آدمای مصرف گرا کمبود درونی دارنو نمی تونم برای همه به کارببرم

جودی ابوت
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۳۷:۳۲ بعد از ظهر
در جواب به god of life : درکل مصرف گرایی به معنی خریدن چیزیه که واقعا نیازی بهش نداریم و از روی تفری...

اینکه برای چشم و هم چشمی و مدگرایی خریده بشه رو میتونه به کمبود درونی مربوط شه

جودی ابوت
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰:۱۸ بعد از ظهر

تصحیح:اینکه برای چشم و هم چشمی و مدگرایی خریده بشه میتونه به کمبود درونی مربوط شه

سمیه صابری
یکشنبه ۱۰ام آذر ۱۳۹۸ ۰۸:۰۵:۰۳ بعد از ظهر

?

محمدرضا خدایی
دوشنبه ۱۱ام آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۵۵:۰۱ قبل از ظهر

بله حق با شماست

محمدرضا خدایی
دوشنبه ۱۱ام آذر ۱۳۹۸ ۱۰:۰۸:۵۸ قبل از ظهر

مصرف گرایی به معنای خرید هر چه بیشتر توام با دور ریختن هر چه بیشتر کالا (یا همون اسراف) در مقابل مصرف بهینه قرار داره ، اگه مبلغی که برای خرید کالاهای مصرفی هزینه می‌شه صرف پس انداز و سرمایه‌گذاری بشه خیلی می‌تونه به توسعه کشور کمک کنه.

معین دهقان
دوشنبه ۱۱ام آذر ۱۳۹۸ ۰۴:۰۲:۵۰ بعد از ظهر

گذاره اول: مصرفگرایی از بعد اقتصادی به نظرم بسیار مفید موجب افزایش تولید، افزایش سرعت گردش پول ، افزایش اشتغال و ... و از طرف دیگر باعث افزایش رفاه خانوار ها میشود میشود.
گذاره دوم: اسیب هایی هم البته داره مثل مسائل محیط زیستی و اجتماعی و ...
نتیجه گیری: مصرف گرایی به شیوه کنونی در جامعه (نه کشور های توسعه یافته تر) صحیح نیست و باید اصلاح بشه، کاری که دنبا داره انجام میده. کالا >> خدمات، انرژِ فسلی>> انرژی پاک و.....

marziye
سه شنبه ۱۲ام آذر ۱۳۹۸ ۰۱:۴۵:۳۴ بعد از ظهر

سلام

علی محسنی
سه شنبه ۱۲ام آذر ۱۳۹۸ ۰۲:۱۰:۴۶ بعد از ظهر

سلام

مانی صالحی
سه شنبه ۱۲ام آذر ۱۳۹۸ ۰۹:۱۴:۲۶ بعد از ظهر

سلام نظری ندارم

محمدرضا خدایی
چهارشنبه ۱۳ام آذر ۱۳۹۸ ۱۲:۱۹:۵۳ قبل از ظهر
در جواب به معین دهقان : گذاره اول: مصرفگرایی از بعد اقتصادی به نظرم بسیار مفید موجب افزایش تولید، ا...

اگه مردم بهینه مصرف کنن و مازاد درامد رو پس انداز و سرمایه گذاری کنن بازم با صادرات موجب افزایش اشتغال و تولید میشه وگرنه چه بسا باعث بشه بخاطر تقاضای زیاد دولت مجبور به واردات بیرویه بشه و این موجب هدر رفت ثروت ملی میشه

hf jg
چهارشنبه ۱۳ام آذر ۱۳۹۸ ۰۶:۱۶:۱۰ بعد از ظهر

سلام

اکبر فرامرزی
پنجشنبه ۱۴ام آذر ۱۳۹۸ ۰۴:۳۰:۲۲ قبل از ظهر

بنظرم اولا قناعت رو یک رفتار برای شخصیتمون ایجاد کنیم و ددوما هم میتونییم چنتا الگو مثلا نگرفتن کیسه پلاستیک واسه خرید های کوچیک و یا همراه داشتن یک زنبیل رو واسه خودمون در نظر بگیرییم

ثبتید!ممنونیم ازینکه نظر دادید!
چه چیزی باعث بهتر شدن ما میشود؟