مهارت خودشناسی با 3 قدم


مهارت خودشناسی اولین و مهم‌ترین اصل در مهارت های زندگی است که به فرد در ارتباط گرفتن کمک و راه درست زندگی کردن را نشان می‌دهد.این مهارت در اکثر افراد موفق نیز دیده می‌شود، اهمیت این مهارت انقدر بالاست که در ادبیات و ادیان مختلف نیز توجه زیادی به آن شده است.
مهارت خودشناسی چیست؟
خودشناسی یعنی تلاش برای پیدا کردن بهترین مسیر زندگی که کمک می‌کند تا فرد بطور آگاهانه عمل کند.خودشناسی کمک می‌کند تا شنونده و انتقادپذیر بهتری باشیم و از قدرت تصمیم گیری بالاتری برخوردار باشیم که همه اینها باعث می‌شود عادت های مخرب خودمان را بشناسیم و اصلاحشان کنیم.برای شناخت خود نیاز داریم که نقاط قوت و ضعف،خواسته ها، ترس ها و علایق خود را بشناسیم که در آخر به شناخت هدف منجر می‌شود.
برای رسیدن به خودشناسی باید اصول زیر را رعایت کنیم:

  • ارزش ها و علایق خود را بشناسیم:

اغلب مردم در حوضه هایی فعالیت می‌کنند که علاقه بیشتری به آن دارند پس وقتی چیزی نظر شما را جلب می‌کند به آن توجه کنید و راحت از آن نگذرید.وقتی علایقتان را دنبال می‌کنید به ارزش هایی می‌رسید که باعث می‌شود گام های درست تری در زندگی بردارید.همچنین ارزش گذاری و علاقه داشتن به هر‌چیزی باعث می‌شود تا سختی های راه را تحمل و با قدرت به سوی اهداف خود حرکت کنید.

  • خصوصیات فردی خود را بشناسیم:

زمانی که ویژگی ها و خصوصیات فردی خودمان را بشناسیم،بیشتر توانایی ها و استعداد های خود را کشف می‌کنیم و می‌توانیم نقاط ضعف و قوت خود را بهبود دهیم.همه ناقص هستند و کسی صددرصد کامل نیست.با مهارت خودشناسی عیب های خود را کشف و اشتباهات خود را می‌پذیریم. 

  • برای خود هدف تعیین کنیم:

داشتن اهداف درست و دست کشیدن از رویاهای غلط اهمیت زیادی دارد. مهارت خودشناسی باعث می‌شود که افراد براساس شناختی که از خود و نقاط قوت و ضعف خود دارند به موفقیت برسند.
سخن اخر...
ما با مهارت خودشناسی می توانیم آینده‌ای روشن را برای خودمان رقم بزنیم.البته این خودشناسی طی 2-3 روز بوجود نمی‌آید و شاید چندین سال برای خودشناسی زمان صرف کنیم تا بتوانیم در مسیری روشن گام برداریم.برای اینکه بتوانیم زمان خودشناسی را به حداقل زمان ممکن برسانیم می‌توانیم از آزمون های روانشناسی و روانکاوی استفاده کنیم.   

ثبتید!ممنونیم ازینکه نظر دادید!
چه چیزی باعث بهتر شدن ما میشود؟