مراحل خودشناسی در ساده ترین گفتمان


مراحل خودشناسی در ساده ترین گفتمان

 

دوران نوجوانی و جوانی، بهترین دوران برای خودشناسی است، به این دلیل که در این سنین هنوز شخصیت انسان شکل ثابتی به خود نگرفته و از این رو می توان با زحمت کمتری در رشد آن و جلوگیری از حرکت آن به سوی صفات شیطانی گام برداشت. از طرف دیگر، در این سنین انسان قدرت بسیاری برای مبارزه با این صفات در اختیار دارد. بنابراین، دوران جوانی بهترین دوران برای تربیت و خودشناسی است.

 

                                                           

 

مراحل خودشناسی را می توان اینگونه تفکیک کرد:


1) شخصیت خودتان را بشناسید.

 

شناخت شخصیت اولین قدم است. شما مجموعه ای از نظرات دیگران نسبت به خودتان را دارید که یکی از جنبه های خودشناسی است.

 

همچنین خودتان مجموعه اطلاعات شخصی هم در مورد اینکه چه نوع شخصیتی دارید و یا در اوقات تنهایی یا در جمع چطور آدمی هستید دارید. 

 

موضوع این است که شخصیتتان را چه از درون و چه از بیرون بشناسید، تا بفهمید چه شکلی هستید و چه شکلی نیستید.  در این خصوص میتوان به این سوال ها پاسخ داد:

 

چه خصوصیات اخلاقی دارید؟

 بین دوستانتان چطور هستید؟

 درمورد غریبه ها چطور؟ د

نیای بیرون چه شخصیتی از شما می بیند؟

 

در روزها خوب و روزهای بد چه واکنشی دارید؟

و

.

.

.

 

2) ارزش های اصلی تان را بشناسید.

 

ارزش های اصلی شما آن قوانین و اصول اخلاقی هستند که نزدیک قلبتان نگه می دارید. ارزش های مهمتان نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری ها، تأثیرگذاری ها، حل مشکل ها، ارتباطات و زندگی کردنتان ایفا می کنند.

 

در محل کار، در خانه، در همه جنبه های زندگی، کدام ارزش ها را هیچ وقت نمی توانید نادیده بگیرید؟ اینها ارزش های اصلی شما هستند.

 

3)بدنتان را بشناسید.

 

جوانی توام با حماقت است. وقتی بیست سالم بود تصور می کردم شناخت خوبی از بدنم دارم. اما من بچه ای بیشتر نبودم. هرچه بیشتر در مورد بدنم می دانم برایم مرموزتر می شود و هرچه بیشتر به آن فشار می آورم، بیشتر متعجبم می کند. برای شما هم می تواند همین طور باشد.

 

شما چقدر بدنتان را می شناسید، نفس کشیدن، توانایی ها، محدودیت تعادل و انعطاف پذیری تان را تا چه اندازه می شناسید؟

 

 

4)آرزوهایتان را بشناسید.

 

آرزوها و امیدهای شما راه شما را به سوی آینده می سازند. کمکتان می کنند زندگی را بسازید که به داشتن آن افتخار کنید.

 

آرزوهایتان خیلی مهم اند. آرزوهایتان ارزش دنبال کردن دارند. به هیچ چیز دیگر باور نداشته باشید. سعی کنید آرزوهایتان را هم خوب بشناسید. سعی کنید جزییات و خصوصیات آنها را تحلیل کنید.

 

 

5)علایق و عدم علایقتان را بشناسید.

 

چه چیزهایی را دوست دارید و به همان مهمی چه چیزهایی را دوست ندارید؟ ساده است ای مورد اعتمادبه نفس زیادی در شما ایجاد می کند. خیلی ها در زندگی شان چیزهایی که همه دوست دارند را دوست داشته و از چیزهایی که بقیه دوست ندارند، خوششان نمی آید. شما این کار را نکنید.

 

برای اینکه علایق و عدم علایق خودتان را مشخص کنید، وقت بگذارید و این کار را برحسب نظر دیگران انجام ندهید. خودتان تصمیم بگیرید.

 

شاید با انجام درست این مراحل بتوانیم "در زندگی هایمان به آرامش بیشتری" دست پیدا کنیم.

 

ثبتید!ممنونیم ازینکه نظر دادید!
چه چیزی باعث بهتر شدن ما میشود؟