بهترین تست خودشناسی


سلام دوستان عزیز تو این مقاله قصد داریم تا به معرفی یهترین و محبوب ترین تست خودشناسی یعنی MBTI بپردازیم.امیدوارم این مطلب به شما کمک کنه تا به درک بهتری از نقاط قوت و ضعف خودتون برسید.

معرفی تست خودشناسی MBTI :
ابتدا باید بدانیم که MBTI مخفف عبارت Myers-Briggs Type Indicator  هست که دو کلمه‌ی Myers  و Briggs اسم دو شخصی بوده که در حوزه‌ی شخصیت شناسی مطالعه می‌کردند.ایده‌ی اولیه‌‌ این تست از مطالعه‌ی کتاب تیپ‌های شخصیتی یونگ سرچشمه می‌گیرد. در نظریه‌ی یونگ 4 فاکتور روانشناختی معرفی می‌شوند: { فکری – احساسی – حسی – شهودی } که MBTI  به نوعی تکامل یافته‌ی نظریه‌ی یونگ می باشد.

معرفی تیپ‌های شخصیتی MBTI  :
مایرز و بریگز بعداز مطالعات خود به چهار عامل اصلی شخصیتی دست یافتند و با ترکیب این چهار فاکتور به صورت کدهای چهار حرفی توانستند به 16 تیپ شخصیتی دست پیدا کنند.در ادامه به معرفی مختصری از هرکدام از این فاکتورها می‌پردازیم:
درونگرا(Introversion),برونگرا(Extraversion): که در مورد نحوه‌ی جذب انرژی و تعاملات تمرکز دارد.
شهودی(INtuition),منطقی(sensing): که به نحوه‌ی دریافت و بیان اطلاعات می‌پردازد.
فکری(Thinking),احساسی(Feeling):  در اینجا به نحوه‌ی تصمیم گیری نهایی براساس منطق یا احساس می‌پردازد.
قاطع(judging),منعطف(perceiving): که در مورد نظم و ترتیب و چهارچوب داشتن یا بی برنامه بودن و آزادی عمل تمرکز دارد.

تفسیر تست خودشناسی MBTI :
پس از انجام تست خودشناسی  MBTI چهار حرف انگلیسی به صورت یک کد  و با ترکیبی خاص به عنوان تیپ شخصیتی شما مشخص می‌شود.با توجه به این کد شما می‌توانید ویژگی‌های مربوط به این نوع از تیپ را بررسی کنید و به خودشناسی بهتری از خود دست پیدا کنید که این امر می‌تواند به تقویت نقاط قوت و تشخیص نقاط ضعف شما کمک کند.پس از مشخص شدن تیپ شخصیتی, شما می‌توانید از آن برای انتخاب شغل مناسب,ازدواج و غیره بهره ببرید.
البته لازم به ذکراست که تفسیر دقیق این تست نیاز به یک متخصص در زمینه‌ی نظزیه‌ی یونگ دارد و اینکه چقدر می‌توان به نتایج آن تکیه کرد نیازمند زمانی بیشتر دارد که در این مقاله نمی‌توانیم به این موارد بپردازیم.
بطور کلی باتوجه به نتایج این تست می‌توانید در بلند مدت و مخصوصا در زمینه‌ی انتخاب شعل از آن استفاده کنید.و در اخر برای رعایت جوانب انصاف لازم است که به 3 نقد اصلی و اساسی به این تست بپردازیم.

3 نقد اصلی به تست  MBTI:

  1. عدم ثبات در نتیجه‌ی تست: یعنی اگریک فرد این تست را دوبار انجام دهد ممکن است به دو نتیجه‌ی متفاوت یا همان دوتیپ شخصیتی متفاوت دست پیدا کند.
  2. تقسیم کلی تیپ‌های شخصیتی به 16 دسته: این امر از نظر بسیاری از روانشناسان و منتقدان امری ساده انگارانه می‌باشد و انسان دارای پیچیدگی های روانی بسیاری می‌باشد که الزاما در این 16 دسته جای نمی‌گیرد.
  3. پیشنهاد دادن: پس از انجام این تست یکسری مشاغل به شما پیشنهاد می‌شود ولی لینکه چگونه به این مشاغل دست پیدا کنید ویا اینکه چه روندی را برای آنها طی کنید به شما داده نمی‌شود.

امیدوارم مطالعه‌ی این مطلب بتواند کمکی هرچند کوچک در بهبود شناخت شما از خودتان داشته باشد.

دسترسی به آزمون آنلاین MBTI

ثبتید!ممنونیم ازینکه نظر دادید!
چه چیزی باعث بهتر شدن ما میشود؟